Sprijinită de Fundația Veolia din Germania, asociația Rehab Republic intenționează să schimbe vechile obiceiuri prin utilizarea unor etichete care îi informează pe consumatorii germani unde pot face cumpărături folosind propriile recipiente.
Tacâmuri, paie, cutii din plastic și cartoane de toate tipurile... Ambalajele de unică folosință fac parte din viața noastră de zi cu zi. Însă, conform Comisiei Europene, acestea reprezintă 86% din deșeurile recuperate de pe plaje. Mai îngrijorător de atât, aproape jumătate din deșeurile din plastic aflate în oceane provin din acest tip de ambalaje. În acest context, în 2019, Comisia a emis o directivă care interzice comercializarea de tacâmuri și recipiente din plastic de unică folosință pentru alimente sau pahare din polistiren etc. începând din vara anului 2021. Consumatorii trebuie să fie convinși să renunțe la ambalajele de unică folosință.
În Germania, o inițiativă specială a atras atenția în mod deosebit. În 2019, asociația Rehab Republic a început să atașeze autocolante cu mesajul „Einmal ohne, bitte" („Fără ambalaje de unică folosință, vă rugăm") pe fațadele magazinelor și restaurantelor partenere din Munchen, capitala Bavariei.
Principiul? Pentru a informa consumatorii ce magazine acceptă ambalajele refolosibile, mai exact, propriile recipiente ale clienților. Astfel, brânzeturile, chiflele, carnea sau mâncarea la pachet din restaurante pot fi comercializate fără a utiliza niciun fel de ambalaj de unică folosință. În schimb, consumatorii își pot aduce propriile pungi sau cutii reutilizabile.
600 de magazine din Germania
Proiectul „Einmal ohne bitte" a fost lansat la începutul anului 2020 în afara orașului Munchen, în câteva orașe din țară, inclusiv Berlin. A obținut sprijinul mai multor sponsori, inclusiv al Fundației Veolia din Germania, care a finanțat o parte din proiect.
Pe site-ul web dedicat inițiativei, există o hartă care indică toate business-urile partenere din Germania – în număr de aproape 800.
Cu o simplă etichetă, asociația speră să elimine obstacolele care îi împiedică pe consumatori să-și aducă propriile recipiente în magazine.
CREDITE : Imaginea principală © Veolia / Noémie Rosset